LIFE JOURNEY 5
Monday 9 December 2013 • Monday, December 09, 2013 • 0 comments
PART FIVE

Disaat kelahiran, hampir seluruh manusia menghadapi dunia dengan tangisan. Dunia pula menyambut kita dengan senyuman. Sewaktu kecil kita cuma mampu menangis jika ada yang tak kena, menangis untuk minta simpati dan kasih sayang.

Kekadang tanpa disedari air mata akan menitis disaat kita terlalu gembira ataupun terlalu sedih. Kita juga boleh menitiskan air mata apabila melihat kejayaan ataupun kerana penderitaan. Walau apapun sebab kita menangis, sebaik-baik tangisan adalah sewaktu kita sujud, bersyukur dan insaf atas kelemahan diri kepadaNya.

Tahukah engkorang bahawa tangisan tu jugak lah bias jadi penawar kepada pelbagai perkara kerana didalam air mata terkandung cairan ‘LISOZOM’ yang bertindak sebagai anti bacteria membunuh kuman kuman serta mencegah dehidrasi pada mata. Menangis juga mampu mengeratkan jalinan persahabatan melalui sokongan morialisasi, komunikasi dan sosialisasi. Air mata juga terhasilnya dari hormone horman tubuh seperti endorphin, leucin-enkaplin, dan prolaktin yang melawan penyakit stress seperti tekanan darah tinggi. Tapi yang paling nyata, menangis menunjukkan kita mahluk istimewa yang memiliki perasaan.

Ekceli dah lama aku tak menangis, aku pun tak ingat bila last time aku menangis. Tapi bila taip cite pasal menangis ni tetiba guwa sebak. Sebak bila memikirkan  betapa lemahnya diri aku bila menghadapi dugaan dugaan di dunia. Cukupkah amalan untuk meng’cover’ semua dosa dosa? Kerana apabila tiba saatnya itu, sebaik baiknya aku mahu pergi dalam senyuman disaat semorang menangisi kematian. Amin.


Lain kali aku update lagi entri camni. Tu pun kalau korang suka baca lah. Sebab aku duk rumah tak buat hapa. Ni jelah kerja aku. Memula termenung, monolog dengan hati. Lepastu datang idea. Terus aku taip. Lepasni aku busy sikit, siap siap berkhidmat untuk negara. Jumpa lagi ya. Take care. Sayang korang.

OLD
This is my online diary♥
Thank for coming


Welcome


Bounjour Alls ! Welcome to My world . Please don't copy anything here . Be a good girl and boy . Leave me a nice speak at my cbox ^^ Feel free to navigate around here :)

Chating here ♥
Leave your footprint here


Credits ♥
Hug and Kisses

Basecode:Masterly Elmo
Template:Izyanyancinnamon
Other help:B L O G S K I N
Best View:Google Mozilla
Owner blog: Ain Farhana